ЗДО ясла-садок - центр розвитку дитини м.Первомайськ

Головне меню
Батьківська абетка
Методична скринька
Головна » Статті » Мои статьи

консультація

Вихователі повинні стежити за мовленням дітей, своєчасно виправляти помилки, стежити за поповненням їхнього словника, цілеспрямовано ознайомлюючи з навколишнім світом, використовуючи різноманітну діяльність : гру, працю, заняття, спостереження, бесіди, читання художньої літератури, перегляд мультфільмів, цікавих дитячих телепередач.

Із-поміж численних видів медіотехнологій, які набули нині широкого застосування найпопулярнішими безумовно є мультфільми.

К.Крутій (доктор педагогічних наук, член-кореспондент Академії менеджменту в освіті (м.Москва, РФ),член-кореспондент Петровської Академії науки і культур (м.Санкт-Петербург, РФ) розроблена авторська технологія застосування відеосюжетів із мультфільмів як засіб навчання мови й розвитку зв’язного мовлення старших дошкільників, для якої розроблено систему тематичного планування перегляду мультфільмів чи відео фрагментів із них із метою розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку.

До добору мультфільмів з точки зору їх придатності для використання як засобу навчання мови й розвитку мовлення визначені наступні критерії:

  • емоційна та мовленнєва насиченість сюжету мультфільму;

  • відповідність структури текстів мультфільму можливостям дитячого сприймання й розуміння, співвіднесеність їх із дитячим досвідом і пережитими подіями;

  • динамізм фільму, гострота й експресивний розвиток сюжету, захопливі для дитини події: яскравість, оригінальність та індивідуальність зображення героїв – вони запам’ятовуються;

  • зв’язок фільму з реальною життєвою ситуацією дитини, її відносини з довкіллям;

  • пробудження бажання наслідувати позитивного героя, зокрема його благородство й успішність.

 

Концептуальні підходи до реалізації технології

Дана технологія роботи з мультфільмами передбачає формування у дітей таких умінь:

  • організовано й усвідомлено сприймати інформацію;

  • спостерігати, класифікувати, обирати;

  • аналізувати й резюмувати отриману інформацію;

  • усно висловлювати думки щодо побаченого.

Це зумовлено тим, що :

*екранні засоби для сучасної дитини є звичайними й улюбленими, зустріч з ними приносить їй радість;

*використання відео в навчанні мови та розвитку мовлення допомагає й дорослому розкривати свої творчі здібності;

*використання екранних засобів дає змогу дорослому розширити варіативність ситуацій у межах відпрацьованої лексико-граматичної теми (коли йдеться про організований процес навчання), привносячи щоразу щось нове, що викликає інтерес у дитини і дає імпульс для вербального висловлювання, змогу повніше здійснювати комунікативну спрямованість процесу навчання мови й розвитку мовлення.

Навчання мови та розвиток мовлення неможливі без опори на принцип наочності. Наочність є засобом навчання, що забезпечує оптимальне засвоєння освітнього матеріалу, виявляється ефективним прийомом розвитку пам’яті, утворює основу розвитку творчої уяви та мислення і є джерелом набуття знань. Мовна наочність охоплює мовленнєву діяльність дорослого і дитини, її можна застосовувати на кожному занятті незалежно від його етапу, цілей і завдань. Вона реалізує комунікативну спрямованість заняття, від ступеня її використання залежить показник щільності спілкування на занятті.

Найцікавішою формою залучення дітей до діалогу та монологу є бесіда за змістом мультфільму.

Але необхідно звернути увагу на те, що демонстрація мультфільму в повному обсязі є громіздким і неефективним шляхом розвитку в дошкільників зв’язного мовлення. Показ усього мульфільму веде до того, що не фільм пристосовується до заняття з дітьми, а заняття «підганяється» до роботи над фільмом.

До вибору фрагмента мульфільму існує низка вимог (медіадидактичних положень), а саме:

- відеофрагмент із мульфільму має певну виховну й естетичну цінність;

- основою віджеофрагмента, призначеного для розвитку навичок зв’язного мовлення, є комунікативна ситуація;

- відеофрагмент взято із вже відомого дітям мультфільму, перегляд якого відбувався під час вільної діяльності;

- сюжет відеофрагмента відповідає віковим особливостям дітей.

Авторами даної технології розроблено систему тематичного планування перегляду відеофрагментів мультфільмів із метою розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку. Методика використання відеофрагментів мульфільмів структурно містить такі етапи роботи:

  • пропедевтичний

  • переглядовий

  • рефлексивний

На кожному з цих етапів дітям пропонуються спеціальні завдання, розв’язання яких потребує від них значної концентрації уваги.

Пропевдетичний (підготовчий) етап передбачає введення дітей у сюжетну лінію. Готуючи дітей до перегляду, варто провести коротку бесіду відповідного змісту і лексичну роботу, зокрема ознайомити їх з новими словами.

Переглядовий етап : у роботі з сюжетним матеріалом педагогу необхідно пам’ятати про психологічні принципи установки. Саме установка допоможе перетворити відчуття в цілеспрямоване сприймання, процесс добору фактів, їх сортування та оцінювання. Тому перед початком демонстрації мульфільму вихователь має ясно і точно сформулювати мету перегляду.

Перегляд мультфільму має тривати до 15 хв. Після перегляду доцільно провести короткий словесний опис змісту або бесіду за змістом – до 5 хв.

Потім доцільно використати декілька видів мовленнєвої роботи за сюжетом: закріплення та активізація словника, складання синонімічного ряду, речень за запропонованими словами тощо – до 5хв.

На наступному занятті слід провести роботу з мікросюжетами мульфільму, використовуючи стоп-кадр або відеоряд. При цьому варто застосовувати різні методи і прийоми:

- відповіді на запитання

- озвучування мікросюжетів

- коментування

- вибірковий опис дій і ситуацій

- використання слів у переносному значенні

- пригадування пісеньок, загадок

- визначення особистісно значущих і смішних ситуацій.

На заключному (рефлексивному) етапі слід активізувати мовлення на фоні максимальної «включеності» кожної дитини в сюжет:

- запропонувати дітям поставити запитаннядорослому за змістом сюжету або пофантазувати щодо розвитку сюжету на кшалт «А що було б, якби…»

- порівняти 2-3 екранізації одного і того ж твору.

Структурні компоненти заняття з використанням фрагментів мультфільмів

(за авторською технологією К Крутій)

1. Комунікативний – підготовка до перегляду – ознайомлення з новими словами, введення їх у активний словник.

2. Пізнавальний – сприймання мульфільму – розвиток умінь сприймання і відтворення інформації

3. Перетворювальний – усвідомлення основного змісту – розвиток коментувального мовлення, створення проблемних комунікативних ситуацій

4. Рефлексивний – особистісне оцінювання вчинків героїв – розвиток діалогічного мовлення, здатності робити умовиводи.

 

Категорія: Мои статьи | Додав: admin (12.03.2018)
Переглядів: 74 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Інформация
Мережа груп
Вхід на сайт
Управління освіти
Сайт міста
-->
МОІППО
Методичний портал
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2018
Сайт управляється системою uCoz