ЗДО ясла-садок - центр розвитку дитини м.Первомайськ

Головне меню
Батьківська абетка
Методична скринька
Головна » Статті » Мои статьи

ДІАГНОСТИЧНІ МЕТОДИКИ ВИВЧЕННЯ ГОТОВНОСТІ ДИТИНИ ДО НАВЧАННЯ В ШКОЛІ

Пріоритетним завданням сучасної школи є цілісний розвиток особистості на засадах гуманістичної спрямованості та особистісно-орієнтованої моделі навчання, вивчення та встановлення індивідуальних рис і потенційних можливостей кожної дитини, створення оптимальних умов для її самовдосконалення та самореалізації.

Запропоновані діагноститчні методики, варіанти проведення тестування, анкетування, завдання і запитання для проведення бесід допоможуть визначити чи готова ваша дитина до школи.

Методика «Бесіда» (за Т.А. Нєжновою)

Мета. Визначити рівень мотиваційної готовності до школи, уявлення про школу та співвідношення уявлень і бажання навчатися,

Інструкція виконання: визначення мотиваційної готовності дитини до навчання у школі відбувається шляхом бесіди. Дорослий ставить нескладні запитання на тему, близьку до життєвих інтересів дитини:

  1. Чи відвідуєш ти дитячий садочок?
  2. Чи маєш братів і сестер, які вже ходять до школи?
  3. Чи розповідали вони тобі щось про школу?
  4. Чи хочеш ти ходити до школи?
  5. Як ти думаєш, що гарного, цікавого буде в школі?
  6. Навіщо у школі дзвоник?

Оцінка результатів.

Високий рівень (5 балів) − відповіді, в яких бажання йти до школи, стати школярем, навчатися подається з адекватним уявленням про школу. Наприклад, діти відповідають: "Усім потрібно навчатися у школі, щоб, коли виростеш, добре працювати", "Хто добре навчається в школі, той зможе стати лікарем, учителем, бізнесменом, юристом".

Достатній рівень (4-3 бали) − відповіді, в яких бажання йти до школи, прагнення стати школярем з поверховим уявленням про школу, з окремими яскравими враженнями, неістотними для вимог школи: "У школі цікаво, там багато дітей", "Мені вже купили форму і портфель".

Низький рівень (2-0 балів) − відповіді свідчать про начебто правильне уявлення дітей про вимоги, які ставить школа, і водночас викривають їхні побоювання, навіть острах: "Я боюся, що не почую, що говорить учителька", "Я, напевне, не зумію зробити те, про що вчителька говорить".

З метою діагностики інтелектуальної готовності до школи пропонуємо такі методики, як: «Намалюй людину»; орієнтовний тест шкільної зрілості − вербальне мислення (за Ярославом Йєрасеком). За допомогою запитань досліджується словесно-логічне мислення та розвиток соціальних якостей дітей, пов'язаних із загальною поінформованістю.

Методика "Мислення і мовлення"

Мета. Виявити рівень розвитку мислення і мовлення дитини.

Зміст завдання. Дитина будує розповідь за малюнком, описуючи побачене на ньому, розкриваючи зміст малюнка.

Роздатковий матеріал: серія малюнків.

Інструкція. Розглянь малюнок і поясни, що ти бачиш на ньому.

Оцінка результатів. Дитина самостійно розкриває зміст малюнків, будує невеличку розповідь. Вона може бути розгорнутою або стислою, але має відображати розуміння дитиною логіки подій.

10 балів − Дитина самостійно розкриває зміст малюнка, будуючи невеличку розповідь, яка відображає її розуміння змісту ілюстрації.

7 балів − Дитина має певні труднощі у побудові зв'язної розповіді, проте вона успішно відповідає на послідовно поставлені запитання.

4 бали − Дитина перераховує предмети чи явища на малюнку, у мовленні допускає багато помилок, речення незакінчені.

Для визначення особливостей емоційно-вольової готовності пропонуємо методику «Графічний диктант», розроблену Д. Ельконіним, мета якої полягає у вивченні розвитку довільності регуляції діяльності, вміння уважно слухати і точно виконувати найпростіші вказівки дорослого, самостійно діяти, правильно відтворювати на аркуші паперу напрямок лінії. Методика застосовується для визначення рівня розвитку здатності довільно керувати своїми діями за покроковою інструкцією дорослого.

Для діагностування особливостей особистісного розвитку пропонується методика «Будиночок» (за І. Дубровіною). Завдання дає змогу виявити вміння дитини орієнтуватися у своїй роботі на зразок, точно його скопіювати, виявляє особливості розвитку довільної уваги, просторового сприйняття, сенсомоторної координації та тонкої моторики руки.

Нейрофізіологічну готовність (зріст, вага, зовнішній вигляд, ступінь активності, стан здоров'я) перевіряє шкільний лікар або медсестра, відомості про здоров'я і фізичний розвиток дитини можна знайти в медичній картці, встановити деякі відомості − в бесідах із батьками та під час спостереження за дитиною.

Для діагностування фонематичного слуху пропонуємо методику «Пиши кружечками».

Мета. Оцінити рівень фонематичного слуху майбутнього учня.

Інструкція виконання: пропонуємо дитині записати декілька слів, не буквами, а кружечками. Скільки звуків у слові, стільки і кружечків. Наприклад, слово «суп» треба зобразити трьома кружечками: ооо.

Перевірте, чи правильно дитина зрозуміла завдання. Після цього можна приступати до дослідження. Диктуєте дитині слова, а вона записує їх у вигляді кружечків на аркуші паперу.

Набір слів: АУ, РУКА, СІК, ЗІРКА, ВЕСНА.

При правильному виконанні завдання запис має бути наступним: 00

0000

000

000000

00000

Оцінка результатів:

10 балів − дитина вірно записала усі слова.

7-9 балів − дитина помилилась у написанні лише одного слова.

4-6 балів − дитина помилилась у написанні лише двох слів.

2-3 бали − дитина помилилась у написанні лише трьох слів.

0-1 бал − дитина помилилась у написанні чотирьох слів або зовсім не справилась із завданням.

Висновки про рівень розвитку:

10 балів − дуже високий.

8-9 балів −високий.

4-7 балів −средній.

2-3 бали −низький.

0-1 бал −дуже низький.

Для діагностування самооцінки і мотивації пропонуємо методика «Який я ? ».

Мета. Визначення самооцінки і мотивації майбутнього учня.

Хід виконання: обстеження проводиться індивідуально. Вчитель запитує у дитини, як вона сама себе сприймає й оцінює її за десятьма різними позитивними якостями особистості. Оцінки, які дитина ставить собі, виставляються вчителем у відповідних колонках протоколу, а потім переводяться в бали.

Оцінювальні якості особистості

Оцінки за вербальною шкалою

Так Ні Інколи Не знаю

Хороший

Добрий

Розумний

Акуратний

Слухняний

Уважний

Ввічливий

Вмілий

Працелюбний

Чесний

Оцінювання результатів: відповіді типу «Так» оцінюються в 1 бал, «Ні» оцінюються – 0 балів, «Інколи» та «Не знаю» – 0,5 бала. Самооцінка дитини визначається за загальною сумою балів, набраних нею за всіма якостями особистості.

Рівні:

Дуже високий – 10 балів; Високий – 8 – 9 балів;

Середній – 4 -7 балів;

Низький – 2 -3 бала.

 

 

Категорія: Мои статьи | Додав: admin (21.11.2018)
Переглядів: 56 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Інформация
Мережа груп
Вхід на сайт
Управління освіти
Сайт міста
-->
МОІППО
Методичний портал
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2018
Сайт управляється системою uCoz