ДНЗ - центр розвитку дітей м.Первомайськ

Головне меню
Батьківська абетка
Методична скринька
Календар
«  Січень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Блог логопеда

 

6.11.2017

«Мовлення дорослих – взірець для наслідування».

     Багато дітей до того, як вимовлять слово машина, називають її звуком, що нагадує ревіння мотора, згодом він перетворюється на звук клаксона (бі-бі), і тільки потім вимовляється саме слово. Це відбувається тому, що дитина спочатку навчається розрізняти немовленнєві звуки, а отже, наслідує саме їх. Досить часто навіть самі батьки не можуть зрозуміти мовлення своєї дитини, тому що дорослі в спілкуванні орієнтуються на слово, а не звуконаслідування. Минає час, слово з'явилося, але чомусь неправильно вимовляється: іма, сина, асина, масіна, масина. У кожної дитини по-різному відбувається вимова кожного слова. Пов'язане це з недостатньо натренованими м'язами язика. І поки дитина не налагодить роботу органів мовленнєвого апарата, вона вимовлятиме слова неправильно, невиразно, не дотримуючись порядку звуків і складів у слові, із численними замінами складних звуків простішими, тими, що виходять.

Але рано чи пізно самостійно або за допомогою логопеда складні звуки починають з'являтися в мовленні дитини. А от що з ними робити, вона не знає. Розуміє, що потрібно їх вимовляти в якихось словах. Але в яких? Якби їх було два-три, досить було б назвати їх для дитини — і проблема розв'язана. Але ж їх так багато, що навіть складно полічити! Як же допомогти дитині запам'ятати вимову слів? Адже є мишка, і є миска, є слово рак, але і є слово лак, є слово чітко, і є слово щітка. А є слова ще складніші: де потрібно вимовити відразу два звуки, а от коли який — незрозуміло. Якщо дитина тривалий час заміняла звук [р] на звук [л], то найчастіше виникає думка, що звука [л] в мовленні взагалі не повинно бути. І тоді у всіх словах, де раніше вживався цей звук, з'явився на його місці звук [р]. Добре, що ракета вже не лакета. Але ж і ложка перетворилася на рожку. Що ж робити? Як допомогти? Чи минеться це? Як довго триватиме цей період?

 

Що робити?

По-перше, не панікувати. Головне правило для батьків: говорити з дитиною на будь-які теми, приділяти спілкуванню якнайбільше часу й говорити правильно, не сюсюкаючись із дитиною, не повторюючи її неправильну вимову. Тільки таким чином вона почне запам'ятовувати слова, у яких міститься складний для неї звук. Тільки так дитина відчуватиме дискомфорт від свого невміння говорити правильно, і тільки так прагнутиме досягнення результату. Дитині в цей момент дуже важко: посилено працює слухомовленнєва пам'ять, слухова увага. Саме в цей період вона вдячно, нехай навіть не дякуючи за неї, прийме вашу допомогу у вигляді виправлення її недоліку мовлення. Хапайте момент! Усіляко підтримуйте малюка, похваліть, якщо він без вашої допомоги, випадково відгадавши, правильно вимовить те або інше слово.

17.10.2017

Артикуляційна гімнастика

Гімнастика для рук, ніг - справа нам звична і знайома. Адже зрозуміло, для чого ми тренуємо м'язи, щоб вони стали спритними, сильними, рухливими. А ось навіщо язик тренувати, адже він і так "без кісток"? Виявляється, язик - головний м'яз органів мови. І для нього, як і для всякої м'язи, гімнастика просто необхідна. Адже язик має бути досить добре розвинений, щоб виконувати тонкі цілеспрямовані рухи, іменовані звуковимовою. Недоліки вимови обтяжують емоційно-психічний стан дитини, заважають їй розвиватися і спілкуватися з однолітками. Щоб ця проблема не виникла у дитини надалі, варто почати займатися артикуляційною гімнастикою як можна раніше. Дітям двох, трьох, чотирьох років артикуляційна гімнастика допоможе швидше "поставити" правильну звуковимову. Діти п'яти, шести років і далі зможуть за допомогою артикуляційної гімнастики подолати вже сформовані порушення звуковимови.

Спочатку артикуляційну гімнастику необхідно виконувати перед дзеркалом. Дитина повинна бачити, що язик робить. Ми, дорослі, не замислюємося, де знаходиться в даний момент язик (за верхніми зубами або за нижніми). У нас артикуляція - автоматизований навик, а дитині необхідно через зорове сприйняття знайти цей автоматизм, постійно вправляючись. Не засмучуйтеся, якщо деякі вправи не будуть виходити з першого разу навіть у вас. Спробуйте повторити їх разом з дитиною, признаючись йому: "Дивись, у мене теж не виходить, давай разом спробуємо". Будьте терплячі, ласкаві і спокійні, і все вийде. Займайтеся з дитиною щодня по 5-7 хвилин. Ми пропонуємо Вам артикуляційні вправи, якими ви будете з дитиною регулярно займатися.

Артикуляційні вправи
"Віконце" широко відкрити рот - "жарко" закрити рот - "холодно"
"Чистимо зубки" посміхнутися, відкрити рот, кінчиком язика з внутрішньої сторони "почистити" по черзі нижні і верхні зуби
"Місим тісто" посміхнутися, потьопати язиком між губами - "пя-пя-пя-пя-пя ..." покусати кінчик язика зубками (чергувати ці два рухи)
"Чашечка" посміхнутися, широко відкрити рот, висунути широкий язик і надати йому форму "чашки" (тобто злегка підвести кінчик язика)
"Сопілочка" з напругою витягнути вперед губи (зуби зімкнуті)
"Парканчик" посміхнутися, з напругою оголивши зімкнуті зуби
"Маляр" губи в усмішці, відкрити рот, кінчиком язика погладити ("пофарбувати") ньобо
"Грибочок" посміхнутися, поцокати язиком, ніби їдеш на конячці присосати широкий язик до піднебіння
"Кицька" губи в усмішці, рот відкритий, кінчик язика впирається в нижні зуби вигнути язик гіркою упираючись кінчиком язика в нижні зуби
"Піймаємо мишку" губи в усмішці, відкрити рот вимовити "а-а" і прикусити широкий кінчик язичка (зловили мишку за хвостик)
"Коник" витягнути губи, відкрити рот процокати "вузьким" язичком (як цокають копитами конячки)
"Пароплав гуде" губи в усмішці, відкрити рот з напругою виголосити довгий "и-и-и ..."
"Хоботок" витягнувши вперед губи трубочкою, утворити "хобот слоника"
"Набирати водичку" злегка при цьому прицмокуючи
"Індики бовтають" язичком швидко рухати по верхній губі - "ба-ба-ба-ба ..."
"Горішки" рот закритий кінчик язика з напругою по черзі упирається в щоки на щоках утворюються тверді кульки - "горішки"
"Гойдалка" посміхнутися, відкрити рот кінчик язика за верхні зуби, кінчик язика за нижні зуби
"Годинник" посміхнутися, відкрити рот кінчик язика (як годинникову стрілку) переводити з одного куточка рота в інший
"Лопатка" посміхнутися відкрити рот покласти широкий язик на нижню губу
"Смачне варення" посміхнутися відкрити рот широким язиком у формі "чашечки" облизати верхню губу
"Кулька" надути щоки здути щоки
"Гармошка" посміхнутися зробити "грибочок" (тобто присмоктався Широкий язик до піднебіння) не відриваючи язика, відкривати і закривати рот (зуби не змикати)
"Барабанщик" посміхнутися відкрити рот кінчик язика за верхніми зубами - "де-де-де ..."
"Парашутики" на кінчик носа покласти ватку широким язиком у формі "чашки", притиснутим до верхньої губи, здути ватку з носа вгору.

7.04.2017

21.02.2017

Практикум для батьків молодших груп

"Особливості мовленнєвого розвитку дітей 3-го віку"

24.01.2017

Консультація для батьків

"Вплив емоційного спілкування матері на розвиток мовлення дитини".

     Найчастіше спілкування з дітьми складається із заборонень. Чому ми вдаємося до авторитарних методів спілкування з дитиною, наче з рабом у часи кріпосного права? Чому ми не діємо шляхом доброго, дружнього спілкування? На справді діти все чудово розуміють, а якщо не розуміють, то слід виділити 5-10 хвилин і все спокійно пояснити. Так заощадите нерви та час, а головне збережете довіру. Вчіться домовлятись з дитиною. Гіперактивним дітям слід приділяти більше уваги, вони весь час повинні бути "при ділі", перемикайте їх увагу на більш небезпечні заняття.

     Головна задача батьків - створити сприятливе середовище для розвитку дитини.

    Чим більше у малюка "вхідної" інформації, тим активніше і різноманітніше вибудовуються асоціативні зв'язки між нервовими клітинами, тобто бистріше наближується момент коли малюк зможе підтримати розмову. Таким чином, на благо інтелектуальному, емоційному, творчому розвитку дитини необхідно навантажувати малюка мовленнєвими зверненнями і роздумами. Міміка та пози наповнюють мовлення.

Поради логопеда:

- увімкніть "режим радіо", постійно розмовляйте з дитиною.

- вмикайте аудіозаписи, які читають актори, казок, віршів, оповідань, для того щоб дитина чула чітке, красиве і правильне мовлення.

- читайте з ним книжки.

- розучуйте вірші, краще з діями.

- робіть легку артикуляційну гімнастику.

- розвивайте мілку моторику завдяки ліпленню, малюванню, шнуровкам та різноманітним іграм.

- тактильний контакт, завдяки якому виникає взаємна довіра, відчуття захищеності  та комфорту.

 

29.12.2016

Причини мовленнєвих порушень у дітей

Мовленнєві порушення можуть мати як центральний, так і периферичний характер. Центральний, якщо хвороботворний вплив зачепив той чи інший відділ центральної нервової системи і спричинив порушення мовлення.

Периферичне порушення мовлення у тих випадках, коли виявляються аномалії в будові периферичного мовного апарату.

До факторів, що зумовлюють мовленнєві порушення, відносять такі:

- різна внутрішньоутробна патологія, що приводить до порушення розвитку плода. Найбільш грубі дефекти мовлення виникають при порушенні розвитку плода в період від 4 тижнів до 4 місяців. Виникненню мовної патології сприяють токсикоз при вагітності, вірусні й ендокринні захворювання, травми, несумісність крові по резус-факторі й ін.

- родова травма й асфіксія (недостатність кисневого постачання мозку внаслідок порушення подиху) під час пологів, які приводять до внутрічерепних крововиливів.

- різні захворювання в перші роки життя дитини. Особливо пагубними для розвитку мовлення є часті інфекційно-вірусні захворювання, менінго-енцефаліти й ранні шлунково-кишкові розлади.

- травми черепа, що супроводжуються струсом мозку.

- спадкоємні фактори. У цих випадках порушення мовлення можуть становити лише частину загального порушення нервової системи й сполучатися з інтелектуальною й руховою недостатністю.

- несприятливі соціально-побутові умови, що приводять до педагогічної занедбаності, вегетативної дисфункції, порушення емоційно-вольової сфери й дефіциту в розвитку мовлення.

При аналізі причин виникнення порушень варто враховувати співвідношення мовного дефекту й збережених аналізаторів і функцій, які можуть бути джерелом компенсації при корекційному навчанні.

Раннє виявлення дітей з відхиленнями в розвитку в першу чергу проводиться в сім'ях з «підвищеним ризиком»:

- сім'ї, де вже є дитина з тим або іншим дефектом;

- сім'ї з розумовою відсталістю, захворювання шизофренією, порушенням слуху в одного з батьків або в обох;

- сім'ї, де матері перенесли під час вагітності гостре інфекційне захворювання, важкий токсикоз;

- сім'ї, в яких діти перенесли внутрішньоутробну гіпоксію (кисневе голодування), природову асфіксію, травму або ж нейроінфекцію, черепно-мозкові травми в перші місяці життя.

Важливим і відповідальним етапом для дитини є початок навчання у школі. Для того, щоб учні виросли правильно і різносторонньо сформованими, їхні навчальні і пізнавальні здібності повинні бути добре розвинуті. А, як уже було сказано, одним із найважливіших елементів розвитку є мова. Якщо мова дитини чиста, правильна, дитина вільно спілкується з оточуючими. Розлади мовлення можуть привести до проблем у навчанні і спілкуванні, дитина не зможе успішно навчатися.

Тому, батькам не потрібно перевантажувати дітей у букварному періоді. Вони повинні бути терплячими, не нервувати і не підганяти дітей, постійно стежити за правильністю мовлення дітей, своєчасно виправляти граматичні помилки, але не втручатись у дитячі розповіді. Потрібно спочатку вислухати дитину, а потім виправляти помилку.

Надзвичайно важливо своєчасно допомогти дитині у виправленні мовленнєвої вади. Помічником у вирішенні цієї проблеми для батьків дітей стане логопед.

 

22.11.2016

ЛОГОПЕДИЧНЕ ЗАНЯТТЯ З ЕЛЕМЕНТАМИ ТЕАТРАЛІЗОВАНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Тема: Драматизація та озвучування казки «Зайчикова хатка».

Мета: Вчити дітей розігрувати сюжет знайомої казки за допомогою пальчикового театру та озвучувати героїв при створенні мультиплікаційного епізоду казки. Формувати вміння і навички безпомилкового вживання свистячих, шиплячих та сонорних звуків у діалогічному мовленні. Розвивати фонематичні процеси; рухливість органів артикуляційного апарату та мімічну мускулатуру лиця; інтонаційну виразність мовлення; мілкомоторні навички. Закріплювати практичні уміння та навички у використанні виправленої (фонематично чистої, лексично розвиненої, граматично правильної) вимови. Виховувати вміння уважно слухати свого товариша, бажання брати участь у драматизації, та проявляти інтерес до казок. Створити у дітей емоційно позитивний настрій. Прививати бажання пізнавати нове.

      

      

 

17.11.2016

Консультація для вихователів

 

 

30.06.2016

 

13.05.2016

 

27.04.2016

 

Інформация
Мережа груп
Вхід на сайт
Управління освіти
Сайт міста
МОІППО
Методичний портал
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2018
Сайт управляється системою uCoz