ЗДО ясла-садок - центр розвитку дитини м.Первомайськ

Головне меню
Батьківська абетка
Методична скринька
Гаряча лінія 1545
Календар
«  Березень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Головна » 2016 » Березень » 25 » Мультимедійний супровід занять із зображувальної діяльності в ДНЗ
11:47
Мультимедійний супровід занять із зображувальної діяльності в ДНЗ

                                       Зміст

1.Вступ………………………………………………………………………….3

2.Науково-теоретичні засади проблеми впровадження

   інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ)

   в навчально  - виховний процес…………………………………………….5

3.Мультимедійний супровід занять

із зображувальної діяльності в ДНЗ………………………………………….8

3.1 Висновок………………………………………………………………….18

4.Додатки

4.1.  Конспекти занять………………………………………………………..19

4.2.  Перелік мультимедійних презентацій……………………………………………………………………36

4.3.  Консультації для вихователів…………………………………………. 37

4.4. Консультації для батьків спрямовані на

  розвиток творчості у   дітей…………………………………………………43

4.5. Дидактичні ігри по ознайомленню дітей з мистецтвом та розвитку творчих здібностей……………………………………………………………………..58

4.6. Перелік використаної літератури………………………………………..68

 

 

 

 

 

 Вступ

«Духовне життя дитини повноцінне тільки тоді, коли вона живе у світі   гри , казки, музики, фантазії, творчості…її повинні виховувати так, щоб дитина почувала себе шукачем і відкривачем знань. Тільки за цієї умови одноманітна, напружена робота дитини забарвлюється радісним почуттям і може принести маленьким людям переживання творця.»

                                                                                        В. О. Сухомлинський

         Естетичному розвитку підростаючого покоління в Україні  приділяється велика увага. У Законі України «Про освіту» говориться: «Країна безумовно піклуватиметься про розквіт літератури, мистецтва, культури, про створення умов для найповнішого виявлення особистих здібностей кожної людини, формування в народі високих художніх смаків і культурних навиків».

         У формуванні особистості дитини неоціниме значення мають різноманітні види художньо – мистецької діяльності: малювання, ліплення, вирізання з паперу фігурок і наклеювання їх,  створення різних конструкцій з природних матеріалів і так далі.  Такі заняття дарують дітям радість пізнання, творчості. Відчувши це відчуття одного разу, малюк прагнутиме в своїх малюнках, аплікаціях, виробах розповісти про те, що  дізнався,побачив, пережив.

         Дитяча образотворча творчість може успішно розвиватися тільки за  умови цілеспрямованого керівництва з боку педагога. Таке керівництво можливе у тому випадку, коли вихователь знає, чому і як (програмний зміст і методика) учити дітей, має необхідну підготовку в області мистецтва, сам володіє образотворчими навиками і уміннями.

         Образотворча діяльність дошкільників як вид художньої діяльності повинна носити емоційний, творчий характер. І педагог створює для цього всі умови: він перш за  все забезпечує емоційно – образне сприйняття дійсності, формує естетичні відчуття і  уявлення, розвиває образне мислення і уяву, учить дітей способам створення зображень, засобам їх виразного рішення.

         Процес навчання повинен бути направлений на розвиток дитячої образотворчої творчості,  на творче відзеркалення вражень від навколишнього життя, творів літератури і мистецтва. Ціль кожного заняття – розвивати їх творчі потенціальні можливості. Враження, отримані в  дошкільному дитинстві, відкладаються у пам’ яті на все життя і зумовлюють подальший розвиток людини. Адже основи майбутньої творчої особистості зароджуються саме під час емоційного сприйняття дитиною навколишньої дійсності.

         Зі своїми переживаннями дитина завжди звертається до дорослих. Будь – що, побачене вперше, відчуте як диво, породжує тисячі запитань, на які дитина негайно потребує відповіді. Разом з відповіддю ми передаємо дитині свою естетичну оцінку, яка є для неї еталоном сприйняття навколишнього світу.

         Отже, дитина сприймає світ через призму нашого світосприйняття. Саме своєю здатністю помічати красу, відчувати й  емоційно переживати її ми і в дитині пробуджуємо здатність сприймати прекрасне.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           Науково-теоретичні засади проблеми впровадження інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ)  в навчально  - виховний процес

Ми змінили своє оточення так радикально,

                                        що тепер повинні змінювати себе,

                                             щоб жити в цьому новому оточенні.

 

Норберт Вінер, вчений, математик і філософ.

Сучасна соціально-економічна ситуація характеризується тим, що майже всі сфери людської діяльності, у тому числі й освіта, стрімко розвиваються за рахунок впровадження різних інновацій. Людині в цій ситуації необхідно бути готовим, не тільки до впровадження цих інновацій, а і безпосереднього творення інноваційних процесів. Одним із пріоритетних напрямків реформування освіти на сучасному етапі є розробка і впровадження інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) у навчально -виховний процес. Необхідність застосування комп'ютерної техніки в освітньому процесі регламентовано нормативно-правовою базою. Так, у Державній національній програмі «Освіта України XXI століття» у розділі «Дошкільне виховання"» визначено основні положення: «забезпечення розвитку освіти  на основі нових прогресивних концепцій, запровадження в навчально-виховний процес сучасних педагогічних технологій та науково-методичних досягнень; ... підготовка нової генерації педагогічних кадрів, підвищення їх професіонального та загально культурного рівня ». 

         Головною відмінністю Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» від багатьох інших є те, що вона орієнтує на формування в дошкільника «знань, вмінь та навичок потрібних для свідомого оволодіння комп’ютерною грамотністю».

Сучасна дитина живе в світі електронної культури . Комп’ютери оточують маленьких дітей з народження. Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп’ютерних технологій на телебаченні і в кіно, поширення ігрових приставок, електронних іграшок надають великий вплив на виховання дошкільника і його сприйняття навколишнього світу.     5 – 6 річний малюк вже вільно спілкується з персональним комп’ютером. Істотно змінюється і характер його улюбленої діяльності – гри.  Сьогоднішньою дитиною засвоюється  тільки та інформація, яка найбільше його зацікавила, найбільш близька, знайома йому, та яка викликає приємні і комфортні відчуття. Тому одним із засобів, що володіє унікальною можливістю, підвищення мотивації та вдосконалення навчання сучасного дошкільника, розвитку його творчих здібностей і створення позитивного емоційного фону освітньої діяльності є комп’ютер.

Змінюється і роль педагога в інформаційній культурі - він повинен стати координатором інформаційного потоку. Отже, педагогу необхідно володіти сучасними методиками та новими освітніми технологіями, щоб стати для дітей провідником у світ нових технологій. Педагогічні дискусії щодо впровадження ІКТ у навчально  – виховний освітній процес ведуться досить давно. Комп'ютер став необхідним і важливим атрибутом не тільки життєдіяльності дорослих, але й засобом навчання та виховання дітей.

У зв'язку з цим набуває актуальності проблема впровадження нових інноваційних та інформаційних засобів і методів навчання. Саме таким засобом і є мультимедійні презентації з використанням комп'ютерної графіки (Microsoft PowerPoint).

Мультимедійна презентація (від лат. Praesentatio - суспільне уявлення чогось нового, що недавно з'явився, створеного) - інформаційний чи рекламний інструмент, що дозволяє користувачеві активно взаємодіяти з ним через елементи управління. Мета мультимедійної презентації - донести до цільової аудиторії повноцінну інформацію про об'єкт презентації в зручній формі.

      Доведено, що людина запам'ятовує 20% почутого і 30% побаченого, і більше 50% того, що вона бачить і чує одночасно. Таким чином, полегшення процесу сприйняття і запам'ятовування інформації за допомогою яскравих образів - це основа будь-якої сучасної презентації. Використання презентацій  дозволяє створити умови для підвищення ефективності процесу навчання та виховання, розширює вікові можливості навчання.

        Все вище сказане дозволило мені обрати тему даної роботи «Мультимедійний супровід занять із зображувальної діяльності в ДНЗ».

 

Робота досвіду спрямована на:

підвищення якості образотворчої діяльності дітей дошкільного віку через активне впровадження в освітній процес інформаційних технологій.

Завдання:

• систематизація, оновлення та поповнення інформаційних ресурсів для занять з образотворчої діяльності дітей дошкільного віку;

• розробка та апробація технологій мультимедійного супроводу освітньо-виховного процесу;

• розширення використання ІКТ у освітньому процесі;

• розробка системи організації консультативної методичної підтримки в області підвищення інформаційної компетентності педагогів;

• створення банку комп'ютерних навчальних програм, дидактичних та методичних матеріалів по використанню інформаційних технологій в роботі з дітьми.

Мультимедійний супровід занять із зображувальної діяльності в ДНЗ

Одним з найулюбленіших занять дітей є образотворче мистецтво. Але тут потрібні не тільки художні здібності та знання образотворчої грамоти. Також необхідний великий запас зорових образів і вражень, творча уява. У дитини часто виникає бажання передати в малюнках свої враження. Він бере в руки олівець і починає малювати ... Але настає той момент, коли юний художник відкидає розпочатий малюнок і перестає творити. Необхідно допомогти йому. Вважаючи дану проблему найбільш актуальною на сьогоднішній день, я прийшла до висновку про необхідність використання ІКТ в діяльності ДНЗ, а саме  мультимедійних презентацій.

Застосування мультимедійного обладнання допомагає педагогу:

• зробити освітній процес сучасним (з точки зору використання технічних засобів);

• наблизити освітню діяльність до світосприйняття сучасної дитини, так як вона більше дивиться і слухає, ніж читає і говорить; воліє використовувати інформацію, здобуту за допомогою технічних засобів;

• встановити відносини взаєморозуміння, взаємодопомоги між педагогом і вихованцем;

• допомогти педагогові у можливості емоційно і образно подати матеріал.

• економити час як педагога так і дитини, збільшити щільність освітньої діяльності, збагатити її новим змістом.

Застосування мультимедійних презентацій у сфері освіти пояснюється в першу чергу численними перевагами використання.   До них відносяться:

інформаційна ємкість - основною відмінністю презентацій від інших способів подання інформації є їх особлива насиченість змістом, можливість в одній мультимедійній презентації розмістити досить великий обсяг графічної, текстової та звукової інформації;

компактність - в якості носіїв для мультимедійної презентації можуть бути використані різні типи дисків, USB-карти, але незалежно від форми і ємності, всі ці типи носіїв відрізняються компактністю і зручністю зберігання;

доступність  презентації в тому, що її просто зробити;

наочність і емоційна привабливість - мультимедійні презентації дають можливість представити інформацію не тільки в зручній для сприйняття послідовності, а й ефектно поєднувати звукові та візуальні образи, підібрати домінуючі кольори й колірні поєднання, які створять у  дітей позитивне ставлення до представленої інформації, сприятимуть комплексному сприйняттю і кращому запам'ятовуванню матеріалу;

мобільність - все, що потрібно для демонстрації - це носій і комп'ютер;

багатофункціональність - можливість багаторазового використання однієї мультимедійної презентації, її доповнення новими текстовими і графічними матеріалами, модифікації.

Це все дозволяє мені створювати для дітей принципово нові засоби розвитку та навчання. Практика показала, що при використанні ІКТ значно зростає інтерес дітей до занять, підвищується рівень пізнавальних можливостей. Презентація допомагає об'єднати величезну кількість демонстраційного матеріалу, звільняючи від великого обсягу паперових наочних посібників, таблиць, репродукцій, альбомів з мистецтва, відсутніх предметів натурного фонду, аудіо та відео апаратури. Таким чином, я зробила висновок, що для художньої освіти комп'ютер може служити «сировиною», на основі якої можна  формувати власні засоби навчання, складати свої презентації, слайд - фільми, здійснювати  освітні проекти, створюючи тим самим численні варіанти роботи, які допоможуть урізноманітнити і удосконалити освітню діяльність. 

 Використання мультимедійних презентацій доцільно на будь-якому етапі освітньої діяльності. В своїй роботі  використовую предметні колекції, ілюстрації, фотографії, портрети, репродукції картин досліджуваних художників, відео екскурсії, відео фрагменти, інтерактивні моделі, ігри, проектуючи їх на великий екран.

Використовуючи можливості програми PowerPoint, мною були розроблені презентації деяких тем. Ця програма дозволяє повністю зібрати всі необхідні матеріали для заняття або гри, а потім продемонструвати їх у потрібній послідовності на екрані. Такі презентації мною широко використовуються в безпосередньо в освітній  діяльності при ознайомленні  з жанрами образотворчого мистецтва, під час знайомства з життям художників,  їх творчими  доробками. Вони дають змогу не тільки розглянути картини, ілюстрації на великому екрані , а й порівняти їх. Також презентації дають можливість за короткий час познайомити дітей з більшим обсягом матеріалу, підсилити емоційні враження від побаченого відповідним музичним та поетичним супроводом, казками, прислів’ями, тощо (Знайомство з творчістю Катерини Білокур, Марії Приймаченко, І. Левітана, І. Шишкіна, тощо)(Додаток 2)

 

         Сюжетне та предметне малювання дітей ґрунтується на обстеженні та спостереженні за предметом, об’єктом, явищем. Проте бувають випадки , коли це не можливо, наприклад спостереження за деякими тваринами, або за явищами природи (град, веселка,буревій, тощо). За допомогою програми PowerPoint  мною  розроблена низка занять з презентаціями по ознайомленню дітей з тваринами, явищами природи («Чиї сліди», «Їжачок», «Біла шубка для зайчика», «Якого кольору сніг?», тощо). (Додаток 1)

Згідно програми «Я у Світі» діти знайомляться  з різними видами національного народного мистецтва – писанкарством, гончарством, вишивкою, різними видами розпису. Завітати в майстерні дітям допомагають відео ролики та слайд презентації які  підготовлені мною за допомогою Інтернет – ресурсів.

Хочу  зазначити привабливість використання мультимедійних презентацій для сюрпризного та ігрового моментів. Представлення інформації на екрані в ігровій формі викликає у дітей величезний інтерес, а рух, звук, мультиплікація надовго привертає увагу. Навіть гіперактивні діти, увагу яких досить складно утримати протягом тривалого часу, з величезним інтересом отримують інформацію, представлену на великому екрані, та ще й супроводжувану різними іграми, музикою.  Ще одним плюсом при використанні такої форми роботи є можливість одного вихователя керувати декількома героями одночасно. Використання таких програм підвищує креативність дитини; вміння оперувати символами на екрані монітора, сприяє оптимізації переходу від наочно-образного до абстрактного мислення; використання творчих ігор створює додаткову мотивацію при формуванні освітньої діяльності.

Мультимедійні презентації дозволяють представити навчальний і розвиваючий матеріал як систему яскравих опорних образів, наповнених вичерпною структурованою інформацією в алгоритмічному порядку. В цьому випадку задіюються різні канали сприйняття, що дозволяє закласти інформацію не тільки в фактографічному, але і в асоціативному вигляді в пам'ять дітей.

Застосування інформаційних технологій дозволяє подолати інтелектуальну пасивність дітей, дає можливість підвищити ефективність освітньої діяльності педагога . Щоб з'ясувати, наскільки результативно використання ІКТ на моїх заняттях  провела такий експеримент: в одній групі давала інформацію традиційним способом – показувала портрети художників, ілюстрації , репродукції картин посібника промислового виробництва,  читала твір   В. Сухомлинського,  а в іншій – діти дивилися презентацію теми на великому екрані, читання твору супроводжувалося слайдами. Дітям з першої групи знадобилося більше часу, щоб по черзі розглянути репродукції,  за виділений час вдалося переглянути лише невелику частину матеріалу. До того ж маленькі ілюстрації, не викликали яскравих емоцій. Діти  другої групи, завдяки великому формату занурюються у світ тієї події, про яку оповідає художник І. Левітан. Такі перегляди з коментарями педагога виробляють у дітей незабутнє враження, що дає величезний поштовх до творчості, який можна прослідкувати в роботах дітей. Малюки з другої групи більш активно висловлювали свою думку з даної теми, швидше включалися в роботу, виявляли більший ентузіазм у своїй роботі. Було видно, що вони краще засвоїли дану їм інформацію. (Заняття «Весна»)

Звичайно, я дотримуюся елементарних санітарних норм, що стосуються часу роботи дошкільнят з мультимедійним обладнанням. За вимогами безпосередня освітня діяльність з використанням комп'ютера передбачає для дітей 5років - 10 хвилин, для дітей 6-7 років - 15 хвилин. При роботі дітей розташовують на відстані не ближче 2-3 м і не далі 5-5,5 м від екрану. Навчальну  діяльність з використанням комп'ютера для дітей 5-7 років слід проводити не більше одного разу протягом дня і не частіше трьох разів на тиждень. На заняттях з зображувальної діяльності  використовую ІКТ не більше 7-10 хв, з обов'язковою зміною діяльності і фізхвилинкою. Крім того, займаючись підготовкою мультимедійних презентацій, використовую рекомендації психологів про вплив кольору на пізнавальну активність дітей, про поєднання кольорів і їх кількості.

В своїй роботі  активно використовую ІКТ і  в роботі з педагогами та батьками.  Мною проводяться тематичні майстер - класи з питань інформатизації. Їх мета навчання педагогів методам і прийомам роботи з дітьми з використанням інформаційних технологій і т. д.

  Тематика майстер - класів включила в себе наступні теми:

  • «Освоєння програми Microsoft Publisher», «Інтернет» та    «Розробка конспектів занять з використанням інформаційних технологій».

    - «Робота з програмою Microsoft Word»,

    -  «Створення презентацій у програмі Microsoft PowerPoint»

 

• Створення та демонстрація презентацій до консультацій:

  • «Робота в техніці квіллінг»,
  • «Конструювання з паперу»,
  • «ІКТ компетентність педагога»

 

                                           Форми роботи з батьками:

• Демонстрація презентацій організації роботи з дітьми;

                        

     

• Організація підсумкових виставок з використанням слайд-шоу дитячих робіт;

 

• Розробка консультацій для батьків:

  • «Чи так важливо малювання в житті дитини»;
  • «Навіщо дітям малювати?»;
  • «Що малюють ваші діти?»;
  • «Як навчити дитину малювати?»;
  • «Палітра фарб»,…(Додаток 4)

 

 

Приступаючи до створення презентацій, я дотримуюсь наступного алгоритму діяльності:

I. Визначаю  мету презентації.

II. Обираю  вид презентації.

III. Обираю  і систематизую  необхідний  матеріал (картинки, відео,текст,  фотоматеріали, музику, тощо) для створення самої презентації .

IV. Створюю саму презентацію.

V. Розробляю текстовий сценарій (хід заняття) до презентації.

VI. Після проведення заходу використовую за необхідністю.

Висновок

Таким чином, у сфері викладання образотворчої діяльності використання ІКТ відкриває нові дидактичні можливості, пов'язані з візуалізацією матеріалу, його «оживленням», можливістю представити наочно ті явища і процеси, які неможливо продемонструвати іншими способами. Підвищується і власне якість наочності, і її змістовне наповнення. Зокрема, прекрасні можливості створює систематизація і структурування навчального матеріалу. З'являється можливість для концентрації великих обсягів демонстраційного матеріалу з різних джерел, представлених в різних формах, оптимально вибраних і скомпонованих педагогом в залежності від потреб дітей і особливостей програми.

У висновку хочу зауважити, що використання ІКТ призводить до цілого ряду позитивних ефектів:

1. Збагачує заняття емоційною забарвленістю.

2. Психологічно полегшує процес засвоєння.

3. Збуджує жвавий інтерес до предмету пізнання.

4. Розширює загальний кругозір.

5. Зростає рівень використання наочних посібників на занятті.

6. Підвищує продуктивність праці педагога і дитини.

 

Переглядів: 2667 | Додав: admin | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Інформация
Мережа груп
Вхід на сайт
Управління освіти
Сайт міста
-->
МОІППО
Методичний портал
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2020
Сайт управляється системою uCoz